In de methode van TOV [1] werd dit thema uitgewerkt om
‘de dood’ voor 3-jarigen bespreekbaar te maken. In de methode stellen ze dat
3-jarigen de dood nog niet begrijpen als ‘definitief en blijvend’, maar dat het
toch belangrijk is om dit thema bespreekbaar te maken in de klas om een
overlijden te kunnen verwerken. Er wordt ook aangehaald dat het aangewezen is
om kleuters reeds met de dood in contact te brengen zonder directe
crisissituatie. Het is belangrijk om voor de kleuters kansen te creëren om verbonden met zichzelf te leren omgaan
met verdriet.
Enkele sterke punten aan dit thema:
-
Achtergrondinformatie voor de kleuterleid(st)er waarin uitgelegd
wordt hoe jonge kinderen de dood ‘begrijpen’ en hoe ze omgaan met hun verdriet. Ik herkende heel veel zaken die ook al in mijn eerdere blogposts werden aangehaald (de artikels uit 'Kleuters en ik' en de site van 'Thomas').
-
Achtergrondinformatie hoe men in de Islam omgaat met de dood. In de vaak multiculturele klassen van vandaag is dat een welkome aanvulling.
-
4 activiteiten die je als sterke klassikale impressie kan gebruiken:
o
het verhaal van het prentenboek ‘dag muisje’: hierbij gaat er veel
aandacht naar de emoties die in het verhaal aan bod komen, o.a. boos en
verdrietig zijn.
o
aanbrengen van het lied ‘muisje leeft niet meer’: ook hier ligt er
een sterke focus op het herkennen van gevoelens van boos zijn en verdriet bij
zichzelf en bij anderen.
o
een herinneringsdoos maken: belangrijk is om te verwoorden naar de
kleuters wat het nut is van zo’n doos. Als je verdrietig bent, kan het je
helpen om aan de leuke momenten terug te denken en weer een beetje blij te
worden. Het zorgt voor een beetje troost.
o
een afscheidsviering/ritueel beleven.
-
Bij iedere activiteit zijn
nog suggesties voor aansluitende en gevarieerde groepsactiviteiten.
-
De ouders worden betrokken/geïnformeerd via een brief die vooraf
wordt meegegeven. Er wordt gevraagd naar een foto of voorwerp van een gestorven
huisdier. Zo kan het verhaal voor de kleuters vertaald worden naar eigen
belevenissen.
Bemerking:
-
Er wordt bij iedere activiteit verwezen naar de axenroos. Dit
lijkt me een beetje voorbarig aangezien de axenroos ontworpen is voor de oudste
kleuters.
Besluit:
Heel wat bruikbare ideeën worden
aangereikt om de dood bespreekbaar te maken in de klas, om de bijhorende
gevoelens al op een veilige manier te verkennen. Het programma is niet
voldoende om een week mee te vullen, maar daardoor blijft er natuurlijk nog voldoende
ruimte voor je eigen creatieve inbreng.
[1] Callens, E., Claeys, V., Leterme, C. (2004). TOV kleuters 3
jaar: handleiding. Kapellen: Pelckmans.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten