dinsdag 9 juli 2013

Dag muisje

In de methode van TOV [1] werd dit thema uitgewerkt om ‘de dood’ voor 3-jarigen bespreekbaar te maken. In de methode stellen ze dat 3-jarigen de dood nog niet begrijpen als ‘definitief en blijvend’, maar dat het toch belangrijk is om dit thema bespreekbaar te maken in de klas om een overlijden te kunnen verwerken. Er wordt ook aangehaald dat het aangewezen is om kleuters reeds met de dood in contact te brengen zonder directe crisissituatie. Het is belangrijk om voor de kleuters kansen te creëren om verbonden met zichzelf te leren omgaan met verdriet.



Enkele sterke punten aan dit thema:
-       Achtergrondinformatie voor de kleuterleid(st)er waarin uitgelegd wordt hoe jonge kinderen de dood ‘begrijpen’ en hoe ze omgaan met hun verdriet. Ik herkende heel veel zaken die ook al in mijn eerdere blogposts werden aangehaald (de artikels uit 'Kleuters en ik' en de site van 'Thomas').
-       Achtergrondinformatie hoe men in de Islam omgaat met de dood. In de vaak multiculturele klassen van vandaag is dat een welkome aanvulling.
-       4 activiteiten die je als sterke klassikale impressie kan gebruiken:
o    het verhaal van het prentenboek ‘dag muisje’: hierbij gaat er veel aandacht naar de emoties die in het verhaal aan bod komen, o.a. boos en verdrietig zijn.
o    aanbrengen van het lied ‘muisje leeft niet meer’: ook hier ligt er een sterke focus op het herkennen van gevoelens van boos zijn en verdriet bij zichzelf en bij anderen.
o    een herinneringsdoos maken: belangrijk is om te verwoorden naar de kleuters wat het nut is van zo’n doos. Als je verdrietig bent, kan het je helpen om aan de leuke momenten terug te denken en weer een beetje blij te worden. Het zorgt voor een beetje troost.
o    een afscheidsviering/ritueel beleven.
-       Bij iedere activiteit  zijn nog suggesties voor aansluitende en gevarieerde groepsactiviteiten.
-       De ouders worden betrokken/geïnformeerd via een brief die vooraf wordt meegegeven. Er wordt gevraagd naar een foto of voorwerp van een gestorven huisdier. Zo kan het verhaal voor de kleuters vertaald worden naar eigen belevenissen.

Bemerking:
-       Er wordt bij iedere activiteit verwezen naar de axenroos. Dit lijkt me een beetje voorbarig aangezien de axenroos ontworpen is voor de oudste kleuters.

Besluit:
Heel wat bruikbare ideeën worden aangereikt om de dood bespreekbaar te maken in de klas, om de bijhorende gevoelens al op een veilige manier te verkennen. Het programma is niet voldoende om een week mee te vullen, maar daardoor blijft er natuurlijk nog voldoende ruimte voor je eigen creatieve inbreng.





[1] Callens, E., Claeys, V., Leterme, C. (2004). TOV kleuters 3 jaar: handleiding. Kapellen: Pelckmans.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten