Thomas (geraadpleegd 18/07/2013). KULeuven: Thomas: Algemeen: Dossiers:
Politieke standpunten. [Online]. Beschikbaar: http://www.kuleuven.be/thomas/page/politieke-standpunten/.
.
Groen wil een actieve pluralistische
maatschappij waar ontmoeting en dialoog centraal staan. Kinderen zoeken naar
hun identiteit en kunnen dit (gedeeltelijk) via levensbeschouwelijke paden
doen. Daarom moeten alle leerlingen een levensbeschouwelijk vak op school
kunnen volgen, maar daar niet toe verplicht worden.
Groen wil het bestaande systeem dus omkeren:
geen vrijstelling op aanvraag, maar levensbeschouwelijke lessen volgen op
aanvraag.
Daarnaast willen ze 2u per week ‘burgerschap,
filosofie en levensbeschouwing’ om meer ruimte te creëren voor vraagstukken van
morele aard, rond basiswaarden zoals vrijheid, tolerantie, gelijkwaardigheid en
democratie, rond interculturaliteit. Op die manier zal er ook meer aandacht in
het curriculum komen voor de VOET-en en ontwikkelingsdoelen.
Onderscheid maken tussen onderwijs”in” een
bepaalde godsdienst en onderwijs “over” godsdiensten of levensbeschouwingen
vindt sp.a belangrijk.
Om multicultureel te kunnen samenleven, moet
je toch iets afweten van de overtuigingen van de ander. Welke
levensbeschouwingen aan bod moeten komen in leerplichtonderwijs, hangt af van
de mate van contact en aanwezigheid op ons grondgebied van deze
levensbeschouwingen.
1 leerkracht moet de verschillende levensbeschouwingen
vergelijkend aanbieden.
Ouders moeten de keuze hebben in welke
levensbescouwing hun kind wordt opgevoed.
De gemeenschap rond de betreffende
levensbeschouwing moet de inhoud van de normatieve vakken vastleggen. Maar er
moeten gemeenschappelijke overkoepelende leerdoelen vastgelegd worden (vb.
respect voor diversiteit en verdraagzaamheid).
sp.a pleit er dus voor om het huidige systeem
te bewaren. Mits er een uitbrieiding voorzien wordt:
·
een
gemeenschappelijke sokkel (o.a. verdraagzaamheid en respect voor
verscheidenheid) tussen de verschillende levensbeschouwingen, die tot stand
komt door overleg tussen de verschillende denominaties.
·
Een
extra cognitief, vergelijkend vak in het curriculum over de verschillende
levensbeschouwingen.
Levensbeschouwelijk onderricht is van
onmiskenbaar belang om antwoorden te zoeken op de grote levens- en zinvragen
van jonge mensen. Dit gebeurt vanuit de context van het onderwijscentrum en is
dus bijgevolg niet neutraal, maar vloeit voort uit de schooleigen pedagogische
traditie.
CD&V pleit dus voor het behoud van het vak
levensbeschouwing in het onderwijs. Mààr hoopt dat het vak verbindend mag
werken en jongeren vormt tot zelfstandige, geëngageerde en kritische mensen die
weten waarvoor anderen staan, in dialoog kunnen treden en elkaar waarderen en
stimuleren.
Vlaams Belang haalt aan dat er in de meeste
scholen van het vrij onderwijs al plaats gemaakt wordt voor de vergelijking
tussen de verschillende levensbeschouwingen.
In het onderwijs ingericht door de openbare
besturen, moet er grondwettelijke gezien tot het einde van de leerplicht de
keuze zijn tussen onderwijs in één van de erkende godsdiensten en
niet-confessionele zedenleer. Ze beweren dat
er problemen rijzen van praktische en inhoudelijke aard, vooral bij de Islamlessen.
Een neutraal levensbeschouwelijk onderwijs in
de 3de graad ASO –zoals in het wetsvoorstel van De Gught- biedt
hiervoor geen oplosing.
Vlaams Belang pleit voor een behoud van het
Schoolpact.
De problemen met het inrichten van de Islamlessen
(gebrek aan controle op de lesinhoud, gebrek aan
openheid jegens andere religies, kwalificatie van de lesgevers, gevaar voor
fundamentalisme) willen ze wel aanpakken, maar dat staat los van de
wijze waarop het levensbschouwelijk onderwijs wordt georganiseerd.
Besluit:
Deze
4 partijen zijn het er over eens dat er een keuzevrijheid (voor leerlingen en
ouders) in de levensbeschouwelijke vakken moet zijn in het onderwijs én dat er
voldoende aandacht moet besteed worden aan het vergelijkend informeren van de
leerlingen over de verschillende levensbeschouwingen.
Ze
staan niet achter het voorstel om in de 3de graad ASO een neutraal
levensbeschouwelijk onderwijs aan te bieden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten