donderdag 18 juli 2013

Standpunt van 4 Vlaamse partijen over de plaats van religie in het onderwijs

Thomas (geraadpleegd 18/07/2013). KULeuven: Thomas: Algemeen: Dossiers: Politieke standpunten. [Online]. Beschikbaar: http://www.kuleuven.be/thomas/page/politieke-standpunten/.
. 





Groen wil een actieve pluralistische maatschappij waar ontmoeting en dialoog centraal staan. Kinderen zoeken naar hun identiteit en kunnen dit (gedeeltelijk) via levensbeschouwelijke paden doen. Daarom moeten alle leerlingen een levensbeschouwelijk vak op school kunnen volgen, maar daar niet toe verplicht worden.

Groen wil het bestaande systeem dus omkeren: geen vrijstelling op aanvraag, maar levensbeschouwelijke lessen volgen op aanvraag.
Daarnaast willen ze 2u per week ‘burgerschap, filosofie en levensbeschouwing’ om meer ruimte te creëren voor vraagstukken van morele aard, rond basiswaarden zoals vrijheid, tolerantie, gelijkwaardigheid en democratie, rond interculturaliteit. Op die manier zal er ook meer aandacht in het curriculum komen voor de VOET-en en ontwikkelingsdoelen.


Onderscheid maken tussen onderwijs”in” een bepaalde godsdienst en onderwijs “over” godsdiensten of levensbeschouwingen vindt sp.a belangrijk.
Om multicultureel te kunnen samenleven, moet je toch iets afweten van de overtuigingen van de ander. Welke levensbeschouwingen aan bod moeten komen in leerplichtonderwijs, hangt af van de mate van contact en aanwezigheid op ons grondgebied van deze levensbeschouwingen.
1 leerkracht moet de verschillende levensbeschouwingen vergelijkend aanbieden.
Ouders moeten de keuze hebben in welke levensbescouwing hun kind wordt opgevoed.
De gemeenschap rond de betreffende levensbeschouwing moet de inhoud van de normatieve vakken vastleggen. Maar er moeten gemeenschappelijke overkoepelende leerdoelen vastgelegd worden (vb. respect voor diversiteit en verdraagzaamheid).

sp.a pleit er dus voor om het huidige systeem te bewaren. Mits er een uitbrieiding voorzien wordt:
·         een gemeenschappelijke sokkel (o.a. verdraagzaamheid en respect voor verscheidenheid) tussen de verschillende levensbeschouwingen, die tot stand komt door overleg tussen de verschillende denominaties.
·         Een extra cognitief, vergelijkend vak in het curriculum over de verschillende levensbeschouwingen.


Levensbeschouwelijk onderricht is van onmiskenbaar belang om antwoorden te zoeken op de grote levens- en zinvragen van jonge mensen. Dit gebeurt vanuit de context van het onderwijscentrum en is dus bijgevolg niet neutraal, maar vloeit voort uit de schooleigen pedagogische traditie.

CD&V pleit dus voor het behoud van het vak levensbeschouwing in het onderwijs. Mààr hoopt dat het vak verbindend mag werken en jongeren vormt tot zelfstandige, geëngageerde en kritische mensen die weten waarvoor anderen staan, in dialoog kunnen treden en elkaar waarderen en stimuleren.


Vlaams Belang haalt aan dat er in de meeste scholen van het vrij onderwijs al plaats gemaakt wordt voor de vergelijking tussen de verschillende levensbeschouwingen.
In het onderwijs ingericht door de openbare besturen, moet er grondwettelijke gezien tot het einde van de leerplicht de keuze zijn tussen onderwijs in één van de erkende godsdiensten en niet-confessionele zedenleer. Ze beweren dat  er problemen rijzen van praktische en inhoudelijke aard, vooral bij de Islamlessen.
Een neutraal levensbeschouwelijk onderwijs in de 3de graad ASO –zoals in het wetsvoorstel van De Gught- biedt hiervoor geen oplosing.

Vlaams Belang pleit voor een behoud van het Schoolpact.
De problemen met het inrichten van de Islamlessen (gebrek aan controle op de lesinhoud, gebrek aan openheid jegens andere religies, kwalificatie van de lesgevers, gevaar voor fundamentalisme) willen ze wel aanpakken, maar dat staat los van de wijze waarop het levensbschouwelijk onderwijs wordt georganiseerd.


Besluit:
Deze 4 partijen zijn het er over eens dat er een keuzevrijheid (voor leerlingen en ouders) in de levensbeschouwelijke vakken moet zijn in het onderwijs én dat er voldoende aandacht moet besteed worden aan het vergelijkend informeren van de leerlingen over de verschillende levensbeschouwingen.

Ze staan niet achter het voorstel om in de 3de graad ASO een neutraal levensbeschouwelijk onderwijs aan te bieden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten