maandag 15 juli 2013

Vaarwel Rune

In de methode van TOV [1] werd dit thema uitgewerkt om ‘de dood’ voor 5-jarigen bespreekbaar te maken. Kleuters worden meestal niet zo vaak met de dood in hun directe omgeving geconfronteerd. Maar ze zijn wel nieuwsgierig naar de ‘dood’ en ‘het leven na de dood’ als er over iemand die overleden is, gesproken wordt of als ze een dood dier zien liggen. Ze stellen vragen aan de volwassenen om beter te begrijpen wat ze nog niet kunnen bevatten.
Als je kinderen kansen geeft om met hun verdriet te leren omgaan, maak je hen sterker om te kunnen rouwen na het overlijden van iemand die hen dierbaar is.


Enkele sterke punten aan dit thema:
-        Je kan het BC op verschillende momenten in het jaar aanbieden, wanneer het in jouw jaarprogramma het beste uitkomt.
-        Achtergrondinformatie voor de kleuterleid(st)er waarin uitgelegd wordt hoe jonge kinderen de dood ‘begrijpen’ en hoe ze omgaan met hun verdriet. Ik herkende heel veel zaken die ook al in mijn eerdere blogposts werden aangehaald (de artikels uit 'Kleuters en ik' en de site van 'Thomas').
-        Referenties van bruikbare boeken, zowel voor de kleuterleid(st)er als voor de kleuters. Voor de prentenboeken is zelfs een korte inhoud weergegeven.
-        Achtergrondinformatie hoe men in het Jodendom, Islam, Hindoeïsme en Humanisme omgaat met de dood. In de vaak multiculturele klassen van vandaag is dat een welkome aanvulling.
-        De ouders worden betrokken/geïnformeerd via een brief die vooraf wordt meegegeven. Er wordt gevraagd naar een foto of voorwerp van een overleden familielid voor in de herinneringshoek en er wordt gevraagd of er een verwant op het kerkhof begraven ligt.. Zo kan de beleving van het thema voor de kleuters een persoonlijke vertaling krijgen.
-        Via de activiteiten kan je belangrijke, maar niet zo voor de hand liggende doelen realiseren:
             1.     Verbondenheid met zichzelf: leren omgaan met verdriet, leren dat herinneringen sterkte kunnen                            geven bij het omgaan met verdriet. (= klemtoon tijdens de eerste week)
             2.     Geloofstaal verkennen en groeien in symboolgevoeligheid door christelijke begrafenisrituelen te                            verkennen. (= klemtoon tijdens de tweede week)
-        Door te vertrekken vanuit een prentenboek, bied je de kleuters heel veel inlevingskansen. Ze gaan spontaan hun eigen ervaringen vergelijken met die van de personages uit het boek.
-        8 activiteiten die je als sterke klassikale impressie kan gebruiken, met een heleboel verwerkingsmogelijkheden:
1.   het eerste deel van het verhaal ‘Vaarwel Rune’
aansluitende klassikale activiteiten
§  kringgesprek rond de gevoelens blij, bang en verdrietig
§  gebedsritueel
aansluitende groepsactiviteiten
§  het verhaal natekenen
§  nat in nat schilderen, net zoals in het prentenboek
2.   Herinneringshoek inrichten en troostlied aanbrengen
Als inleiding wordt het verhaal kort herhaald, met nadruk op de gevoelens (blij, bang, verdrietig) die aan bod komen. In een kringgesprek mogen kleuters hun eigen ervaringen rond een overlijden vertellen. Nadien wordt de herinneringshoek ingericht met aandacht voor symboolgevoeligheid: kleuren koppelen aan gevoelens en ervaringen
§  een zwart doek voor als het pijn doet in ons hart, wanneer iemand gestorven is.
§  een zwart en wit doek omdat het niet donker blijft in ons hart. Er is ook plaats voor leuke, aangename herinneringen.
§  een wit doek omdat je na een overlijden toch ook nog vrolijke dagen zal kennen.
De herinneringhoek zal je voldoende ruim moeten voorzien, want er komt een heel gamma van mogelijke activiteiten aan bod: muziek beluisteren, dia’s bekijken, een gevoelensboek bekijken, tekeningen maken over herinneringen.
Na het inrichten wordt het troostlied beluisterd en wordt er een stiltemoment gehouden en gebeden (met ruimte voor vrij gebed van de kleuters).
aansluitende groepsactiviteiten
§  het verhaal natekenen
§  een gevoelsbord maken: gezichtsuitdrukkingen volgens gevoel op een bord kleven, in het midden een wijzer aanbrengen met splitpen
§  gezichtjes maken uit gekleurd brooddeeg, kleuters laten verwoorden welk gevoel iedere kleur brooddeeg oproept
3.   het tweede deel van het verhaal ‘Vaarwel Rune’
aansluitende klassikale activiteiten
§  een gesprek over het verhaal
§  het troostlied herbeluisteren
§  stiltemoment met gebed (met ruimte voor persoonlijk gebed van de kleuters)
aansluitende groepsactiviteiten
§  een herinneringszon maken: de ene kant van de zon is zwart, de andere geel. Op het gele hart kleef je een foto of maak je een tekening van de overledene. Op de gele stralen kleef/teken je allerlei fijne herinneringen. Je plooit de stralen dicht, zodat de zwarte achterzijde de gele voorkant bedekt. Dit is voor als je heel verdrietig bent. Door aan leuke herinneringen te denken (en dus zwarte stralen open te plooien), komt er weer steeds meer licht in je hart.
Ik vind dit een ongelooflijk mooie vormgeving voor het leren omgaan met verdriet!
§  een kleurenbol maken: de binnenkant van een kaasdoos schilder je zwart, de buitenkant versier je kleurig. Je steekt een lint door gaatjes in beide delen. Als je droevig bent, maak je daar een tekening van en je stopt ze aan de donkere binnenkant. Dan draai je de bol met behulp van de linten. Door naar de kleuren te kijken, vergeet je even je verdriet.
Dit is ook een mooi symbool, maar niet half zo krachtig (voor mij persoonlijk) als de herinneringszon.
4.   Kringgesprek over begraven en filosoferen over leven na de dood
Het verhaal wordt kort herhaald. Via een kringgesprek maken de kleuters kennis met begrafenisrituelen en gebruiken, o.a. kledij, bloemen, muziek, begraven.
aansluitende groepsactiviteiten
§  filosoferen over hoe het is als je dood bent (BA)
§  het verhaal natekenen
§  tekenen van een situatie waarin iemand je troost
5.   Het derde deel van het verhaal ‘Vaarwel Rune’
aansluitende klassikale activiteiten
§  een gesprek over het verhaal
§  muzikale verwerking: ‘winter’ en ‘lente’ van Antonio Vivaldi beluisteren en verwoorden welke emoties er in de muziek schuilen
§  stiltemoment met een gedicht van Nannie Kuiper ‘dood’ en met gebed (met ruimte voor persoonlijk gebed van de kleuters)
aansluitende groepsactiviteiten
§  het verhaal natekenen
6.   Troostlied zingen en gedenksteen maken
Het troostlied wordt geleerd als samenvatting van het verhaal ‘Vaarwel Rune’.
aansluitende klassikale activiteiten
§  duiding waarom de gedenkstenen gemaakt zullen worden
§  gebed
aansluitende groepsactiviteiten
§  een gedenksteen maken: er wordt een gedenksteen gemaakt om tijdens de exploratie (van de volgende dag) op het graf van een overleden familielid van een kleuter te plaatsen én ook een om in de herinneringshoek te plaatsen.
Persoonlijk zie ik deze activiteit niet zitten, maar zou ik opteren voor het alternatief, namelijk een bloemstukje maken.
§   met de tekeningen die de kleuters doorheen de week gemaakt hebben, wordt een klasboek gemaakt van het verhaal van Rune. Dit komt in de herinneringshoek.
§  een herdenkingskei maken (net zoals bij de Joden gebruikelijk is) om bij de exploratie op een graf naar keuze achter te laten.
7.   Kerkofbezoek
De kleuters maken kennis met christelijke gebruiken, symbolen en rituelen op een begraafplaats, o.a. wat staat er op een graf (naam, foto, geboorte- en sterfdatum, kruis), strooiweide, columbarium, kindergraven die een aparte plaats krijgen. Overleden familieleden van de kleuters kunnen herdacht worden.
8.   Viering:
Het zelfgetekende boek wordt in de kring bewonderd.
Het troostlied wordt gezongen.
Ritueel om los te laten: de kleuters tekenen iets waardoor ze verdriet hadden. Nadien wordt van dit papiertje een bootje gevouwen. Terwijl zachte muziek speelt, worden de bootjes in een kom met water gezet. De kleuterleid(st)er duidt dat ereen tijd is om verdrietig te zijn, maar dat er ook een tijd is om het verdriet weer los te laten en terug vrolijk te worden.
nabespreking van het kerkhofbezoek en viering: terugblikken op de exploratie op basis van de foto’s die gemaakt zijn. Nadien worden gezamenlijk de doden herdacht met behulp van allerlei christelijke symbolen/gebruiken: een kruis, een kaars, keitjes met de naam van de overledene, een gebed.
-     Er worden tips gegeven om het BC te verankeren, ook na het afronden ervan. Op deze manier kan er gemakkelijk naar verwezen worden als er zich plots een overlijden voordoet. Dan kan je makkelijk terugblikken op de eerdere ervaringen.
-       Er wordt vaak verwezen naar de axenroos. Dit is heel handig voor scholen waar men daarvan gebruik maakt.

Besluit:
Heel wat bruikbare ideeën worden aangereikt om de dood bespreekbaar te maken in de klas, om de bijhorende gevoelens al op een veilige manier te verkennen. Niet alle ideeën zijn even vernieuwend of spectaculair. Maar er zijn er wel 3 die er (voor mij) uitspringen:
    §  het inrichten van een herinneringshoek
    §  een herinneringszon maken
    §  het ritueel om los te laten: een bootje te water laten
Drie absolute aanraders!




[1] Callens, E., Claeys, V., Leterme, C. (2004). TOV kleuters 5 jaar: handleiding. Kapellen: Pelckmans.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten