Bij het doorlezen van de site
'Rouwen op school' [1]
had ik een aantal interessante delen uitgeprint waar ik nu toch nog graag een
woordje over kwijt wil.
Rouwen
met kinderen voor het basisonderwijs
Er wordt verwezen naar enkele
uitgaven met een draaiboek dat de verschillende stappen aangeeft als een
basisschool geconfronteerd wordt met de dood.
- Damen, C., Derde, P.,
Selderslaghs, W. (2004). Door het zure heen: met kinderen en jongeren
werken rond verlies en rouw. Tielt: Lannoo.
- Janssens, E., Cannie, L.,
Carpels, M., Helaers, P., Van Keymeulen, T. (2005). Groeien na Verlies. Gent:
Netwerken Palliatieve Zorg van Oost-Vlaanderen.
- Van Belle, D. (z.d.). Afscheid nemen: educatief pakket
voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Brugge:
Provinciale Jeugddienst.
Weer wat interessante lectuur om
door te nemen en later nog iets over te schrijven via deze blog!
Wat me ook opvalt, is dat je als
school, als team moet inspelen op een overlijden, in overleg met de ouders van
het betrokken kind. Je staat er als leerkracht niet alleen voor. Dat vormt al
een hele geruststelling voor mij.
Er worden heel wat manieren
voorgesteld om met de hele school samen op een mooie en symbolische manier
afscheid te nemen van de overledene, om het verlies bespreekbaar te maken voor
de kinderen, zowel vlak na het overlijden als voor de momenten van nazorg. Er
wordt zoveel tweede taal gebruikt, zoveel symbolen die het gemis en de emoties
zoveel krachtiger vatten. Een ware bron van inspiratie!
Door mijn zoektocht door de literatuur, krijg
ik ook al ineens een antwoord op mijn 3de leervraag: "Is het beter om te wachten tot er zich een sterfgeval voordoet in de klas
om het thema 'omgaan met een groot verlies' in de klas uit te werken of is het
beter om kleuters dit thema al op een eerder moment aan te reiken? Wacht je tot
die sterke emotie zich voordoet of geef je ze al bagage op voorhand mee?"
- Er zijn zowel materialen
beschikbaar om op voorhand een BC rond 'verlies' uit te werken als om in acute
situaties te handelen op basis van een draaiboek.
- Kleuters kunnen emoties nog niet zo goed
herkennen en verwoorden. Dit is net de kern van de zaak in het doorlopen van
een rouwproces.
- Op voorhand deze emoties aanbrengen,
uitdiepen, bespreekbaar maken zal hen dus helpen om hierop terug te vallen in
situaties dat ze er écht nood aan hebben. Het geeft hen al een kleine houvast.
Dus 'JA!' aan het op voorhand
verkennen van gevoelens van droefenis bij een overlijden of verlies en 'NEE!'
aan het ontwijken van deze pijnlijke situaties!
Draaiboek
Op de website vind je ook een
aantal draaiboeken om als school te reageren op een (plots) overlijden van
- een leerling
- een gezinslid van een leerling
- een grootouder, oom, tante,
neef of nicht van een leerling
- een leerkracht
- de partner of een kind van een
collega
Bij een dergelijk crisismoment
heb je geen tijd meer om te gaan zoeken hoe je de situatie moet aanpakken. Dan
is het heel welkom als er al een 'kant en klaar' draaiboek voorhanden is (als
de school ten minste haar eigen draaiboek niet heeft uitgewerkt).
De websites waar op de site naar
verwezen wordt, heb ik verder uitgeplozen. Maar voor kleuters heb ik weinig
bruikbaar materiaal gevonden. Voor oudere kinderen (die al kunnen lezen) staat
er wel heel wat bruikbaars tussen.
Het enige wat ik voor de kleuters
heel fijn vond, waren de boekbesprekingen (met vermelding voor welke leeftijd
ze geschikt zijn) op de site van 'Rouwzorg Vlaanderen' [2].
[1]
Thomas (geraadpleegd 08/07/2013). KULeuven:
Thomas: Pastoraal: Rouwen op school. [Online]. Beschikbaar:
http://www.kuleuven.be/thomas/page/rouwen-op-school/.
[2] Rouwzorg Vlaanderen
(geraadpleegd 08/07/2013). Rouwzorg Vlaanderen:
Lectuur: Kinderen. [Online]. Beschikbaar: http://www.rouwzorgvlaanderen.be/lectuur/kinderen/.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten