maandag 8 juli 2013

Rouwen op school - Thomas (deel 2)

Bij het doorlezen van de site 'Rouwen op school' [1] had ik een aantal interessante delen uitgeprint waar ik nu toch nog graag een woordje over kwijt wil.
 
Rouwen met kinderen voor het basisonderwijs
Er wordt verwezen naar enkele uitgaven met een draaiboek dat de verschillende stappen aangeeft als een basisschool geconfronteerd wordt met de dood.
- Damen, C., Derde, P., Selderslaghs, W. (2004). Door het zure heen: met kinderen en jongeren werken rond verlies en rouw. Tielt: Lannoo.
- Janssens, E., Cannie, L., Carpels, M., Helaers, P., Van Keymeulen, T. (2005). Groeien na Verlies. Gent: Netwerken Palliatieve Zorg van Oost-Vlaanderen.
- Van Belle, D. (z.d.). Afscheid nemen: educatief pakket voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Brugge: Provinciale Jeugddienst.

Weer wat interessante lectuur om door te nemen en later nog iets over te schrijven via deze blog!

Wat me ook opvalt, is dat je als school, als team moet inspelen op een overlijden, in overleg met de ouders van het betrokken kind. Je staat er als leerkracht niet alleen voor. Dat vormt al een hele geruststelling voor mij.
Er worden heel wat manieren voorgesteld om met de hele school samen op een mooie en symbolische manier afscheid te nemen van de overledene, om het verlies bespreekbaar te maken voor de kinderen, zowel vlak na het overlijden als voor de momenten van nazorg. Er wordt zoveel tweede taal gebruikt, zoveel symbolen die het gemis en de emoties zoveel krachtiger vatten. Een ware bron van inspiratie!

Door mijn zoektocht door de literatuur, krijg ik ook al ineens een antwoord op mijn 3de leervraag: "Is het beter om te wachten tot er zich een sterfgeval voordoet in de klas om het thema 'omgaan met een groot verlies' in de klas uit te werken of is het beter om kleuters dit thema al op een eerder moment aan te reiken? Wacht je tot die sterke emotie zich voordoet of geef je ze al bagage op voorhand mee?"
- Er zijn zowel materialen beschikbaar om op voorhand een BC rond 'verlies' uit te werken als om in acute situaties te handelen op basis van een draaiboek.
- Kleuters kunnen emoties nog niet zo goed herkennen en verwoorden. Dit is net de kern van de zaak in het doorlopen van een rouwproces.
- Op voorhand deze emoties aanbrengen, uitdiepen, bespreekbaar maken zal hen dus helpen om hierop terug te vallen in situaties dat ze er écht nood aan hebben. Het geeft hen al een kleine houvast.
Dus 'JA!' aan het op voorhand verkennen van gevoelens van droefenis bij een overlijden of verlies en 'NEE!' aan het ontwijken van deze pijnlijke situaties!

Draaiboek
Op de website vind je ook een aantal draaiboeken om als school te reageren op een (plots) overlijden van
- een leerling
- een gezinslid van een leerling
- een grootouder, oom, tante, neef of nicht van een leerling
- een leerkracht
- de partner of een kind van een collega
Bij een dergelijk crisismoment heb je geen tijd meer om te gaan zoeken hoe je de situatie moet aanpakken. Dan is het heel welkom als er al een 'kant en klaar' draaiboek voorhanden is (als de school ten minste haar eigen draaiboek niet heeft uitgewerkt).

Interessante websites
De websites waar op de site naar verwezen wordt, heb ik verder uitgeplozen. Maar voor kleuters heb ik weinig bruikbaar materiaal gevonden. Voor oudere kinderen (die al kunnen lezen) staat er wel heel wat bruikbaars tussen.
Het enige wat ik voor de kleuters heel fijn vond, waren de boekbesprekingen (met vermelding voor welke leeftijd ze geschikt zijn) op de site van 'Rouwzorg Vlaanderen' [2].







[1] Thomas (geraadpleegd 08/07/2013). KULeuven: Thomas: Pastoraal: Rouwen op school. [Online]. Beschikbaar: http://www.kuleuven.be/thomas/page/rouwen-op-school/.
[2] Rouwzorg Vlaanderen (geraadpleegd 08/07/2013). Rouwzorg Vlaanderen: Lectuur: Kinderen. [Online]. Beschikbaar: http://www.rouwzorgvlaanderen.be/lectuur/kinderen/.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten