dinsdag 9 juli 2013

Jules, Hanna en Witje

In de methode van Jules is er voor de peuters een thema uitgewerkt rond het begrip ‘verdriet’ [1]: zowel verdriet om dingen als verdriet om personen of dieren.



Enkele sterke punten aan dit thema:
-       Er zijn informatieve briefjes om het thema te duiden naar de ouders. Zowel een briefje voor de start van het thema als een briefje achteraf.
-       Verschillende soorten ‘verliessituaties’ worden behandeld:
o   Jules is zijn tutje en knuffel kwijt.
o   Jules vindt een dood vogeltje in de tuin.
o   Jules vindt een konijn in de tuin en wil het houden. Maar het konijn blijkt van Hanna te zijn, die bij Jules in de buurt woont. Jules is verdrietig omdat hij het konijn weer moet afgeven. Maar hij is toch ook wel blij, want nu heeft hij er 2 vriendjes bij (Hanna en Witje).
o   De mama van Jules moet een tijdje weg met het vliegtuig.
o   Een hondje is verdwaald, hij vindt zijn baasje niet terug.
o   Afscheid nemen voor even, beseffen dat die persoon weldra terugkomt.
De meeste situaties zijn omkeerbaar: de voorwerpen worden teruggevonden, de personen komen weer naar huis, het konijn wordt met zijn baasje herenigd. Enkel de dood van het vogeltje is onomkeerbaar. Maar daar heeft Jules slechts een oppervlakkige band mee, het is nog een ‘veilige’ confrontatie met de dood die geen ingrijpende gevolgen heeft.
-       Peuters leren wat ‘troosten’ is:
o   Hoe kan je troosten?
o   Hoe word je zelf graag getroost?
o   Hoe word je niet graag getroost?
o   Tips om het gemis minder erg te maken. Bijvoorbeeld een zakdoekje met het parfum van mama erop, een aftelkalender maken, een foto op een speciaal plekje zetten, een tekening maken voor mama, ...
-       2 gevoelens worden tegenover elkaar geplaatst: verdriet en vrolijk zijn. Via voorbeeldgedrag en uitleg van anderen, leert de peuter waarom hij verdrietig mag zijn en hoe hij weer vrolijk kan worden.
-       Verschillende soorten activiteiten worden voorgesteld om de gevoelens te beleven en uit te diepen:
o   gesprekjes: individueel of in groep
o   een voorleesverhaal met verdere verwerkingsmogelijkheden
o   versjes en liedjes
o   dramatische werkvormen
o   een bewegingsactiviteiten
o   poppenspel met Jules
o   creatieve activiteiten
o   een opsomming van prentenboekjes die binnen het thema passen

Voor de allerkleinsten zijn dit hele mooie aanknopingspunten om het gevoel ‘verdrietig’ bespreekbaar te maken. Zeker de moeite om in de peuterklas een week rond uit te werken, liefst nog voor de peuters met een ernstige verliessituatie als de dood geconfronteerd worden.






[1] Leten, E. (2005). Dag Jules! Themaboek 3. Meerhout: Zwijsen-Infoboek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten