zondag 14 juli 2013

Een opa om nooit te vergeten

In de methode van TOV [1] werd dit thema uitgewerkt om ‘de dood’ voor 4-jarigen bespreekbaar te maken. In de methode stellen ze dat 4-jarigen de dood nog niet begrijpen als ‘definitief en blijvend’, maar dat het toch belangrijk is om dit thema bespreekbaar te maken in de klas om een overlijden te kunnen verwerken. Er wordt ook aangehaald dat het aangewezen is om kleuters reeds met de dood in contact te brengen zonder directe crisissituatie. Opvoeders kunnen dan terugvallen op de reeds verworven taal en voorstellingen, wanneer er een overlijden is.



Enkele sterke punten aan dit thema:
-        Je kan het BC op verschillende momenten in het jaar aanbieden, wanneer het in jouw jaarprogramma het beste uitkomt.
-        Achtergrondinformatie voor de kleuterleid(st)er waarin uitgelegd wordt hoe jonge kinderen de dood ‘begrijpen’ en hoe ze omgaan met hun verdriet. Ik herkende heel veel zaken die ook al in mijn eerdere blogposts werden aangehaald (de artikels uit 'Kleuters en ik' en de site van 'Thomas').
-        Referenties van bruikbare boeken, zowel voor de kleuterleid(st)er als voor de kleuters.
-        Achtergrondinformatie hoe men in de Islam omgaat met de dood. In de vaak multiculturele klassen van vandaag is dat een welkome aanvulling.
-        De ouders worden betrokken/geïnformeerd via een brief die vooraf wordt meegegeven. Er wordt gevraagd naar een foto of voorwerp van een overleden familielid en of er een verwant op het kerkhof begraven ligt.. Zo kan de beleving van het thema voor de kleuters een persoonlijke vertaling krijgen.
-        Via de activiteiten kan je belangrijke, maar niet zo voor de hand liggende doelen realiseren:
      ·         Basisvertrouwen versterken: ervaren dat verdriet ‘normaal’ is en geuit mag worden. Je kan verdriet een plaats geven en mensen kunnen elkaar troosten.
               ·        Geloofstaal verkennen en groeien in symboolgevoeligheid door christelijke begrafenisrituelen te verkennen.
-        6 activiteiten die je als sterke klassikale impressie kan gebruiken, met een heleboel klassikale verwerkingsmogelijkheden:
·       het eerste deel van het verhaal ‘Een opa om nooit te vergeten’
aansluitende klassikale activiteiten
§  muzikale verwerking waarin gereflecteerd wordt op de gevoelens.
§  een ‘gedenkzakdoek’ maken voor de eigen (overleden) opa of oma. De zakdoeken worden aan elkaar geknoopt en krijgen een plaat in de gedenkhoek.
§  het lied ‘een opa om nooit te vergeten’
aansluitende groepsactiviteiten
§  een herinneringsdoos maken met persoonlijke foto’s
§  het verhaal natekenen
§  rollenspel om de herinneringen na te spelen
§  een herinnering tekenen met wasco, daarna overschilderen met ecoline. De tekening/herinnering blijft.
·       ‘Dood zijn’, wat is dat? Vanuit een kringgesprek over ‘dood zijn’ en het verhaal van Joost, ga je een gedenkhoek inrichten om leuke herinneringen boven te halen. Zowel elementen uit het verhaal krijgen hierin een plaats als dingen die de kleuters hebben meegebracht (foto’s, voorwerpen die doen terugdenken aan de overledene).
aansluitende groepsactiviteiten
§  een herinneringsboek over een overleden persoon
§  een herinneringskader maken voor een foto van een overledene
·       het tweede deel van het verhaal ‘Een opa om nooit te vergeten’
aansluitende klassikale activiteiten
§  een gesprek over het verhaal waarin aandacht besteed wordt aan ‘troosten’. het is normaal dat je verdriet hebt als iemand doodgaat. Je zoekt dan best iemand ide je kan troosten. Wie kan jou troosten? Hoe kan iemand je troosten?
§  muzische expressie: op droevige muziek leven kleuters zich in en proberen ze een vriendje te troosten
aansluitende groepsactiviteiten
§  een gedenksteen maken om op het graf te leggen
§  het verhaal natekenen
§  een zandtekening maken (Joost en opa spelen in het verhaal op het strand)
·       Hoe worden mensen begraven? Een kringgesprek over begrafenisrituelen: doodsbrief, kerkklokken, kledij, doodskist, lijkwagen, plaats in de kerk, verloop van de begrafenis, kerkhof en graf
aansluitende groepsactiviteiten
§  de gedenksteen verder versieren
§  een gedenkboek maken voor een overledene
§  een bloemstuk maken om op een graf te plaatsen
§  een kaars maken voor in de klas, op het graf of voor thuis bij het herinneringsprentje
·       kerkhofbezoek: heel wat nuttige praktische tips en achtergrondinfo staan vermeld. Zo kunnen kleuters kennis maken met christelijke gebruiken en kunnen overleden familieleden van de kleuters herdacht worden.
Ik zou er zelf nooit opgekomen zijn om met een kleuterklas op exploratie naar een kerkhof te gaan. Maar als ik deze activiteit lees, besef ik hoe zinvol het is om dit te doen en dit ook bespreekbaar te maken voor de kleuters!
aansluitende klassikale activiteiten
§  bezinningsmoment met een gedicht uit het prentenboek
aansluitende groepsactiviteiten
§  een kruis boetseren uit brooddeeg
·       nabespreking van het kerkhofbezoek en viering: terugblikken op de exploratie op basis van de foto’s die gemaakt zijn. Nadien worden gezamenlijk de doden herdacht met behulp van allerlei christelijke symbolen/gebruiken: een kruis, een kaars, keitjes met de naam van de overledene, een gebed.
aansluitende groepsactiviteiten
§  foto’s van het kerkhofbezoek een plaats geven in de gedenkhoek of in een herinneringsdoos
§  de herinneringsdoos van een kleuter in kleine groep bekijken
-       -  Er worden tips gegeven om het BC te verankeren, ook na het afronden ervan. Op deze manier kan er gemakkelijk naar verwezen worden als er zich plots een overlijden voordoet. Dan kan je makkelijk terugblikken op de eerdere ervaringen.

Bemerking:
-       Er wordt bij iedere activiteit verwezen naar de axenroos. Dit lijkt me een beetje voorbarig aangezien de axenroos ontworpen is voor de oudste kleuters (5-jarigen).

Besluit:
Heel wat bruikbare ideeën worden aangereikt om de dood bespreekbaar te maken in de klas, om de bijhorende gevoelens al op een veilige manier te verkennen. Een absolute aanrader voor alle kleuterleid(st)ers die 4-jarigen onder hun vleugels hebben!




[1] Callens, E., Claeys, V., Leterme, C. (2004). TOV kleuters 4 jaar: handleiding. Kapellen: Pelckmans.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten