zondag 7 juli 2013

Het rouwmodel van Worden

Ik vind het rouwmodel van dr. Worden [1] een heel interessant kader om te begrijpen hoe 'verwerking' in elkaar zit. Daarom wil ik graag hieronder een samenvatting weergeven.

Een rouwende persoon moet 4 rouwtaken verwerken om het verwerkingsproces bij verlies van een dierbare te voltooien. Het feit dat dr. Worden spreekt over rouwtaken, maakt duidelijk dat de rouwende zelf werk moet verzetten om te herstellen.

Rouwtaak 1: de realiteit van het verlies accepteren.
Zowel rationeel als emotioneel moet je tot besef komen dat de overledene werkelijk dood is en niet meer zal terugkomen. Dit vraagt tijd.
Vertaling naar kinderen:
- Kinderen kunnen niet langt met de trieste realiteit bezig zijn, ze doen dit met tussenpozen en in beperkte hoeveelheid. Het duurt gemiddeld een jaar voor kinderen beseffen dat ze alleen verder moeten.
- Sommige kinderen stellen het rouwproces uit. Als de rouwreacties verlaat op gang komen, zien volwassenen vaak geen verband meer tussen het verlies van het kind en de reactie. Ze krijgen dan vaak de stempel van 'lastige leerling'.
Hoe kinderen helpen met deze rouwtaak?
- Wees zo open mogelijk over wat er gebeurd is. Antwoord rustig op hun concrete vragen.
- Laat de kinderen persoonlijk afscheid nemen van de overledene. Leg hen heel precies uit wat ze te zien gaan krijgen, voor ze gaan groeten. Dwing de kinderen niet, maar moedig ze wel aan. Maak foto's voor het geval ze later spijt krijgen van het feit dat ze niet zijn gaan groeten. Betrek kinderen ook zo veel mogelijk bij alles wat geregeld moet worden.
(Dit had ik zelf nooit kunnen denken! Ik zou kinderen net afgeraden hebben om te gaan groeten.)
- Als leerkracht kan je helpen door aandacht te hebben voor hun verdriet, door met hen te praten, schrijven, tekenen over de gebeurtenis.

Rouwtaak 2: het toelaten van de pijn van het verlies
De enige weg is recht door de pijn heen te gaan, zowel fysiek als emotioneel. Er is geen weg om de pijn. Als je probeert de pijn te onderdrukken, loop je later het risico om een depressie te ontwikkelen.
Vertaling naar kinderen:
- De pijntolerantie van kinderen is laag. Daarom wisselen ze verdriet en pijn af met spelen. Kinderen proberen afleiding te zoeken, rouwen met onderbrekingen. Dit is niet fout! Kinderen moeten er zelf aan toe zijn om de confrontatie met hun gevoelens aan te gaan.
- Deze rouwtaak gaat om het uitdrukken van en omgaan met gevoelens. Dit lukt kinderen nog niet altijd. Daardoor ontstaan soms psychosomatische klachten. Geblokkeerde energie wordt opgeslagen en komt op een keer tot uitbarsting. Dit staat dan meestal niet in verhouding tot de situatie op dat moment.
Hoe kinderen helpen met deze rouwtaak?
- Gevoelens benoemen, zodat kinderen leren het onderscheid te maken tussen de verschillende gevoelens (pijn, verdriet, boosheid, agressie, jaloezie, schuld).
- Een klimaat creëren waarin kinderen zich veilig genoeg voelen om hun gevoelens naar buiten te brengen.
- Schep kansen om gevoelens op een andere manier te uiten dan met woorden.
- Spreek de naam van de overledene regelmatig uit, maar breng hem ook niet te pas en te onpas ter sprake.
- Het is belangrijk dat ook blijheid wordt toegelaten! Zorg voor een goede lichamelijke, emotionele en spirituele ondersteuning.

Rouwtaak 3: het aanpassen aan een situatie waarin de overledene afwezig is
Afhankelijk van de relatie die je had met de overledene en de rollen die hij voor jou vervulde, moet je je aanpassen aan een nieuw leven. Je moet vervanging zoeken voor bepaalde functies en taken, maar soms moet je je ook aanpassen aan statusverlies.
Vertaling naar kinderen:
- Dingen die ze vroeger samen deden met de overledene, moeten ze nu ineens alleen doen. Gebeurtenissen (verjaardag, moederdag, Kerst, ...) confronteren de kinderen steeds weer met het verlies.
- De andere ouder zal meer zorgtaken en huishoudelijke taken op zich moeten nemen, maar het kind zal ook een aantal verantwoordelijkheden bij krijgen en nieuwe vaardigheden moeten leren.
- Kinderen beseffen geleidelijk aan dat er meerdere soorten verlies zijn: familie of vrienden die afhaken, inkomensverlies, ...
- Kinderen beseffen dat herinneringen vervagen. Je kan deze levend houden door brieven, bandopnames, foto's te gebruiken. Herinneringen zijn in deze rouwtaak heel belangrijk, zowel leuke als minder leuke. Rituelen kunnen daarbij helpen.
- Met de dood stopt het leven, maar niet de relatie die men met deze persoon had.
Hoe kinderen helpen met deze rouwtaak?
- Blijf goed luisteren naar de kinderen.
- Een herinneringsboek of bewaardoos maken.
- Geef kinderen het perspectief dat er een moment komt dat het verlies niet meer allesoverheersend zal zijn. Maar dat dit niet wil zeggen dat ze de overledene vergeten zijn.
- Bij het overlijden van een ouder, kan het kind een aantal taken en verantwoordelijkheden overnemen. Maar het kind mag de plaats niet innemen, het moet kind kunnen blijven.

Rouwtaak 4: de overledene emotioneel een plaats geven en de draad van het leven weer oppikken
Je emotioneel los maken van de overledene en je emotionele energie in andere relaties en dingen investeren. Als je deze taak niet afwerkt, ben je niet in staat om van anderen te (durven) houden.
Een afgewerkt rouwproces is merkbaar als men terug kan genieten van alledaagse dingen, de problemen van het leven terug aankan en men minder in beslag wordt genomen door het verdriet. Het eindresultaat is integratie van het verlies en niet het vergeten van het verlies.
Vertaling naar kinderen:
- Het kind leeft verder met een dode in het hart. De overledene is daardoor heel dicht bij het kind en kan op deze manier zijn kracht doorgeven. Sommige kinderen hebben het gevoel dat de overledene er is op momenten dat ze hem nodig hebben.
Hoe kinderen helpen met deze rouwtaak?
- Ook na lange tijd blijven luisteren, hoe vaak ze hun verhaal ook al verteld hebben.
- Kinderen moeten zich veilig blijven voelen om hun gevoelens te uiten.
- Herinneringen blijven ophalen, de naam van de overledene blijven noemen. Ook al is er een nieuwe partner, die kan de plaats van de overleden ouder niet innemen.

Besluit
Rouw is als een schaduw die je meedraagt en die af en toe torenhoog voor je staat. Het gemis komt steeds terug bij belangrijke gebeurtenissen (trouwen, kinderen krijgen, ...). Maar wie op een gezonde manier heeft gerouwd, kan nadien weer verder met het leven.





[1] Thomas (geraadpleegd 07/07/2013). KULeuven: Thomas: Pastoraal: Rouwen op school: 1.2 Rouwmodel van Worden + vertaling naar jongeren. [Online]. Beschikbaar: http://www.kuleuven.be/thomas/page/rouwen-op-school/.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten